12 maj 2013

Vad fan hände

Så var då årets upplaga av Nässjörundan avklarad. Till en början så vill jag tacka Nässjö MK för ett bra arrangemang det flöt på fint utan stopp, ett jätte plus för dessa kalasvägar ni hade, nu fick vi ju inte vara med hela tiden, men man är ju uppvuxen runt dessa sträckor, så jag vet stt det var kanonfina vägar. Så tack Nässjö MK.

Så då till den tråkiga historian av dagen.

Det började redan i startkön. Plötsligt dog bilen och vi fick knuffa igång den. Detta hände tre gånger i startkön. Sista gången kom vi iväg och brände ur bilen rejält på väg ut till SS 1, ingen vådlig framfart bara ett högt varvtal. Så på väg ut till SS 1 så gick hon som en klocka inget bråk eller tendenser till att stanna. Starten på SS 1 gick bra med. Efter c:a 300 meter så var rallyt nära att ta slut. Det var en varnad sväng med stubbe i ytter, så jag talade om varningen för chauffören och sa samtidigt att håll in, men si där stog det ännu en stubbe bakom svängen dock så hade denna stubbe en fin mjölkkanna.
 
 
Men resten av min hemma sträcka gick det finfint. Det var som en dans än gick rumpen dit och än gick den hit, men vi höll oss innanför felmarginalerna, och inga tendenser till att bilen skull bråka med oss. Så vi kom i mål på tiden 2,58,8 fjärde tiden i Volvo original, inte så illa pinkat för två senila gubbar som inte tävlat på ett tag. Föraren 8 år sen och jag som kartläsare 5 år sen. Så iväg ut på transporten och bilen gick fortfarande som en klocka hela vägen ut till SS 2. Där vågade vi stänga av den och satt i startkön och väntade. Snart våran tur, så på med balaklavor och hjälmar. Vred om startnycklen och bilen hoppade i gång utan problem. Rullade in i starten på sträckan och räknade ner, 5, 4, 3, 2, 1, KÖR. Iväg for vi och i med tvåan, dra ur henne ordentligt i med trean, snabb inbromsning ner till tvåan i en vänster pådrag igen och i med trean och fyran, Skriker VARNING vänster trångt över gårdspalanen, och där blurrar den till och tappar all ork, Sen kommer hon igen lagom in till en lång höger och då vågar vi inte släppa upp utan behåller pjäxan i pannrummet och åker på tvären så vi tror att varenda stängselstolpe ska fara åt pipsvängen, reder ut det och kommer in i en svag vänster för att där upptäcka att den blurrar och tappar orken för att tillslut tvärdö i en uppförsbacke. Ut ur bilen, upp med huven och rycka och bonka på saker och kablar och efter 3 minuter får vi igång bilen igen, in i skrället och knäpper fast oss och ska dra iväg och den blurrar till och tappar orken, så vi kom nog 200 meter till innan vi vikar av in på en ladugårdsplan och kastar in handduken för dagen.
 
 
 
 
Efter tävlingen provar vi att få igång bilen igen och den startar och vi kan tuffa iväg mot målet men kommer bara 1 km innan den blurrar och tappar orken för att sen dö, uprepar sakerna om att rycka bonka slå, och vi får igång den igen för att komma 300 m innan den dör igen. Bonka slå och dra. Starta och nu kommer vi nog nära på 1 km igen för att sen blurra tappar orken och dö. Sen begär vi bogsering hem till garaget där den står nu, och vi inte fattar ett skvatt om var felet är. Känner lite som att det ligger på bränslesidan någonstans i alla fall. Men nu är det i alla fall over and out för denna dagen. Så tack ni som varit med idag på bloggen.


 

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar